Головна » Фонди та колекції » Фонди » Цінні видання

Цінні видання

Стародруки

    Гордістю університету є фонд цінних і рідкісних видань, стародруків. Стародруки XVI-XIX століття, серед яких :
    1.“Часослов з місяцесловом”(Почаїв,1759 р.). Стародрук, написаний старослов’янською мовою, що містить 170 листів по 32, 37, 42 рядків. Надрукований шляхом складання у дві колонки. Присутні написи на форзаці, на 14, 15, 16, 93-му листках, а також підпис на 19-му листку. Наявні вказівки на образотворчі елементи у вигляді заставок, кінцівки.
    “Часослов з місяцесловом” – це церковно - богослужебна книга, яка містить незмінні для кожного дня молитви і пісні за часом. В кожній частині доби – “утреня”, “”, “вєчєрня”, “повєчєрія” (тобто постійні молитви і співи доби), відбувається згадка (спомин) молитов тих годин, коли Ісус Христос страждав на хресті.
    Папір пожовк, із слідами згинів, забруднений, потертий. Книга піддавалась реставрації.

book1

    Також фонди “Острозької академії” містять стародруки інших “Часословів”:
    2.Почаїв, 1760 року (369 листків, друк у дві фарби, вміщено образотворчі елементи: кінцівки, ініціали, заставки).

book2

    3.Почаїв, 1813 року (343 листки, друк у дві фарби, зазначено відомості про купівлю книги в Почаївської Лаври 1858 року , вміщено 16 гравюрованих заставок, малі заставки, кінцівки.

book3

    4.“Часослов” XVIII століття (146 листків, на деяких містяться написи олівцем та чорнилом, присутні ілюстровані заставки, кінцівки, ініціали. )

book4

    5.“Часослов” XVIII століття (351 листок, наявні заставки, кінцівки, сюжетні ілюстрації).

book5

    6.“Часослов” Супральської друкарні (364 листи, друк у дві фарби, є заставки, кінцівки, ілюстрації, а також напис, що ця книга належить Агатею Івану Леметову).

book6

    7.“Молитовник”(“Молитослов”) – написаний в кінці XVIII століття в Росії. “Молитослов” являє собою книгу богослужебного характеру, де зібрані молитви. Він вміщує 289 листків, на яких розміщено по 22, 23, 26, 28 рядків на кожній сторінці. Друк здійснено у дві фарби: червона і чорна. До переважної кількості листків книги, де згадується про імператорську родину, приклеєні смужки паперу, де написано інший текст (переважно молитви). Великі тексти, написані старослов’янською мовою, присутні і на останньому ббб титульному листку та звороті палітурки. Наявні також вказівки на образотворчі елементи: заставки, кінцівки, ініціали. У книзі є декілька гравюр на звороті деяких листів, зокрема: “Чаша зі святим причастям”,” Іоан Златоуст”, ”Василь Великий, єпископ Кесарії Калладонійської”, “Святий Григорій”.
    Книга в чорній, дещо витертій палітурці з витісненим на верхній обкладинці хрестом, з пожовклим папером та плямами від воску та води.

book7

    8.“Дванадцять страсних Євангелій” - стародрук кінця XVIII – початку XIX століття. Містить 31 листок, на кожному з яких розміщено по 20 рядків. Друк здійснено у дві фарби: чорна і червона. Загалом, книга являє собою зібрання дванадцяти уривків з чотирьох Євангелій, які читаються у страсний четвер перед Паскою. В поданих уривках розповідається про страсті Ісуса Христа. На деяких листках, форзаці наявні написи фіолетовим олівцем і чорнилом. В оформлені використані заставки, деякі ілюстровані (розп’яття Ісуса Христа, рослинний орнамент ), ініціали, кінцівка.
    Палітурка з тонкого картону, потерта, папір пожовклий.

book8

    9.“Пастирське богослів’я” – надрукована приблизно на початку XIX століття, написана старослов’янською мовою. Вона є настільною книгою священика, яка містить його обов’язки. Містить 146 листів, які складаються з 20, 22, 24-х рядків; сторінки оформлені лінійними рамками. Також вміщено підпис “Кутрицький”, заставки, кінцівки.
    Лицьова палітурка відсутня, збереглася лише верхня частина корінця та задня частина палітурки коричневого кольору, виконана зі шкіри та картону.

book9

    10.“Анфологіон” – надрукований у Львові в 1632 році Андрієм Скульським у типографії Львівського Ставропігійського Успенського братства старослов’янською мовою. Друк виконано двома фарбами: червоною та чорною, а текст складено у дві колонки. Вміщено 11 гравюр Григорія ієродиякона.
    “Анфологіон” – книга, відома також під назвою “Анфологій”, “Трефологій”, “Святкова Мінея”. Містить посилання на найбільш важливі свята року в честь Христа, Богоматері, святих, особливо шанованих православною церквою.
    Обкладинка стародруку прикрашена тисненням на шкірі. У центрі – хрест, за компонований у прямокутну раму з рослинним орнаментом.

book10

    11.Також в фондах є “Анфологіон” , надрукований у Львові в 1651 році в друкарні при храмі Успіня Пресвятої Богородиці. Містить кінцівки, заставки, ініціали, в книзі вміщено 32 гравюри. Книга в чорній шкіряній палітурці з витісненим на ній орнаментом.

book11

    12.“Літургіаріон” (або “Служебник”) – надрукована в 1755 році в друкарні Почаївської Лаври старослов’янською мовою. Друк виконано двома фарбами: чорна і червона, текст складено у дві колонки. Окрім заставок, кінцівок, ініціалів з сюжетними мотивами, для оформлення книги використано гравюри Іосифа, I. G.(Іосиф Гочимський).
    Зовнішнє оформлення: в центрі палітурки розміщено картуш ромбовидної форми, в середині нього розміщено овал роговидної форми із зображенням хреста і літер.

book12

    13.“Літургікон” (або “Служебник”) – виданий у 1791 році в друкарні Почаївської Лаври старослов’янською мовою. Друк здійснено двома фарбами: червоною і чорною і розбитий у дві колонки. Вміщено гравюри Івана Гочемського, I. S.(Іван Стрільбицький). Містяться вказівки на образотворчі елементи, такі як: заставки, кінцівки, оздоблення колонтитулів.
    “Літургікон” – це книга, в якій записані церковні літургії.
    Переданий Кардашем І. П.

book13

    14.“Літургікон” або Служебник (“ Літургікон сиє Служебникъ”) – виданий у 1735 році в друкарні Почаївської Лаври. Містить 290 листів по 29, 37, 38, 39 , 40 рядків на кожній сторінці. Вказівки на образотворчі елементи: заставки, кінцівки, великі ініціали, малі ініціали.
    Книга в коричневій шкіряній палітурці.

book14

    15.“Служебник” – Львів, 1691 рік. Містить 238 листків по 16, 18, 34 рядки на кожній сторінці. Друк у дві фарби: чевона та чорна, сторінки в орнаментованих рамках.

book15

    16.“Служебник” – надрукований в Москві в 1795 році. Містить 110 листків по 21, 23, 28, 30 рядків на кожній сторінці, друк у дві фарби: червона та чорна. Вказівки на образотворчі елементи: заставки, ініціали, кінцівки. Книга в темно-коричневій шкіряній палітурці, яка містить вузьку смужку орнаменту по краях.

book16

    17.“Служебник” – Почаїв, XVIII століття. В книзі 336 листків, , друк у дві фарби: червона та чорна. Вказівки на образотворчі елементи: заставки, ініціали, кінцівки. Вміщені також гравюри “Воскресіння Ісуса Христа”, “Сходження Святого і Животворящого Духа”, “Різдво Іоанна Предтечі”.
    Форзаци книги зроблені зі шкіри, а корінець із тканини, орнаментація відсутня.

book17

    18.“Києво-Печерський Патерик” – складається з трьох частин. В першій розповідається про життя преподобного отця Антонія, Феодосія, Стефана, Никона, Варлама; в другій – про отців Микиту, Лаврентія Затворника, Агапіта; в третій – Євстратія постника, Афанасія Затворника та ін. В кінці є передмова до його царської величності та православного читача.
    Книга вміщує 277 листка, друк здійснено в один колір. Наявні гравюри.
    Палітурка дещо витерта, до її верхньої задньої частини приклеїно АЧ із друкованою інформацією про те, що дана книга є даром Інституту літератури ім. Т. Г. Шевченка НАН України з нагоди офіційного відкриття Острозького Вищого Колегіуму 26. 08. 1995 р. з підписом Миколи Жулинського.

book18

    19.“Апостол” – Львівський стародрук 1654 року Михайла Сльозки , містить 168 сторінок (з 245), які вміщено в лінійні рамки. Друк здійснено двома фарбами: червоною та чорною.
    Вміщено 18 гравюр (сторінкових та напівсторінкових), образотворчі елементи: заставки, деякі з них ілюстровані, кінцівки, ініціали, в’язь. Палітурка відсутня, книга прошита нитками.
    “Апостол” (в перекладі означає “посланець”) – давня богослужебна книга, яка містить в собі “Діяння Апостолів” та їх “Діяння”.
    “Апостол” Михайла Сльозки є подарунком Бондарчука О. А.

book19

    20.“Апостол” – Почаїв, 1759 рік. Містить 237 листків, по 34 рядки на кожній сторінці, текст виконано двома фарбами: червона і чорна. . Вказівки на образотворчі елементи: заставки, кінцівки, ініціали. Книга в чорній шкіряній палітурці, в верхній частині якої витиснено слово ”Апостол”.
    Придбана за кошти викладачів На У ”Острозька академія ”.

book20

    21.“Октоїх” (або “Осмогласник”) – стародрук друкарні Почаївської Лаври 1758 року старослов’янською мовою. Складається з 380 аркушів, текст виконано двома фарбами і розміщено у дві колонки.
    Наявні 10 гравюр Йосифа Гочемського, заставки, деякі ілюстровані зображення, кінцівки, ініціали.
    “Октоїх” в перекладі з грецької означає восьмигласник – т. зв. богослужебна книга православної церкви, в якій дається на кожний день неділі вісім варіантів богослужебних вставок – тобто, це 56 вставних частин. Це не лише окремі пісні та молитви, але й цілі поеми – ооо (Богородиця, апостолам і т. д.).
    Палітурка книги прикрашена тисненням на шкірі назви книги, під якою є зображення Божої Матері з немовлям. Передню частину обкладинки обрамлено рослинним орнаментом, а зворотню частину – геометричним орнаментом.

book21

    22.“Октоїх” – Львівське видання 1640 року. Містить 352 листи, по 42 рядки на кожній сторінці. Друк здійснено двома фарбами: червоною та чорною. У книзі 9 гравюр. Вказівки на образотворчі елементи: заставки, кінцівки, ініціали. Книга в чорній шкіряній палітурці.
    Придбана за кошти викладачів На У ”Острозька академія ”.

book22

    23.“Мінея” (або “Груднева Мінея”) – імовірно видана у Львові, напевно на початку XVIIІ століття старослов’янською мовою. Містить 54 листки по 40 – 42 рядки, розміщених у дві колонки, виконані червоною та чорною фарбами.
    Містяться образотворчі елементи: заставки з рослинним орнаментом, кінцівки, ініціали з ілюстрованим зображенням.Палітурка книги зеленого кольору.

book23

    24.“Тріодь Цвітна” – надрукована Семеном Стадницьким та Дмитром Кульчицьким у друкарні братства в Львові 1663 року старослов’янською мовою. Друк виконано у дві фарби, тираж складав 860 примірників.
Вміщено 21 роботу граверів Іллі, ВФЗ, Афанасія К, Георгія ієродиякона. Використані при оформлені заставки, ініціали, кінцівки з ілюстрованим зображенням та рослинним орнаментом.
    “Тріодь Цвітна” – це книга, в якій містяться молитослови, які виконують з першого дня Паски і закінчуються неділею всіх святих.
    Палітурка шкіряна, на лицьовій стороні якої витіснено назву книги “Ірмалай”, обкладинка обрамлена рослинним орнаментом.

book24

    25.“Тріодь Цвітна” – Почаїв, 1747 рік. В ній 395 листків, кількість рядків на сторінці складає 33 – 39. Вміщено гравюри Йозефа Гомчеського, зокрема: “Ісус Христос являється воїнам” та інші.
    Книга в шкіряній палітурці темно-коричневого кольору, по краях витіснено рамку і чотири геометрично неправильні фігури.

book25

    26.“Цвєтнік” – стародрук інока Дорофея 1789 року, який вийшов в білоруському місті Супрасль старослов’янською мовою. Містить 391 лист , по 18 рядків, друк виконано у дві фарби: червону та чорну. На останньому листку зберігся напис, що цю книгу з усією увагою прочитав та своє ручно підписав купецький син Дмитрій Іванов Барсков.
    Що ж до образотворчих елементів, то вміщені заставки, кінцівки та ініціали, окремі з яких з рослинним орнаментом.
    Палітурка книги шкіряна, потерта, на ній витиснена рамка з рослинним орнаментом.

book26

    27.“Катехізис” - Московський стародрук XVIII століття, написаний старослов’янською мовою. Містить 468 листків по 16-17 рядків. Друк здійснено у дві фарби: червону та чорну.
    “Катехізис” – це книга, у якій містяться основні канони віри. Вказівки на образотворчі елементи: заставки, ініціали з рослинним орнаментом.
    Палітурка не збереглася.

book27

    28.“Книга житія святих” – видана в Московській друкарні в 1815 році старослов’янською мовою. Містить 472 листки по 44, 46 рядків на кожній сторінці. Друк однією фарбою - чорною. Сторінки в лінійних рамках.
    “Книга житія святих” – це книга, в якій містяться розповіді про життя і діяння святих. Вказівки на образотворчі елементи: орнаментовані заставки, ініціали, ілюстровані кінцівки.
    Палітурка коричневого кольору, на якій з двох сторін витіснено рослинний орнамент ромбовидної форми.

book28

    29.“Місяцеслов” – книга Почаївської друкарні 1795 року видання старослов’янською мовою. Містить 123 листки (нумерація починається числом 101) по 20, 28 рядків. Друк у дві фарби: чорна і червона, сторінки в лінійних рамках.
    “Місяцеслов” – книга, в якій вказано назви місяців, і особливо докладно вказаний порядок служб кожного місяця, під час великого посту і п’ятидесятниці і в дні святкування пам’яті святих. Образотворчі елементи: заставки, кінцівки.
    Книга піддавалася реставрації, палітурка зеленого кольору.

book29

    30.“Посланіє молебних пєній” – стародрук 1814 року Московської синодальної типографії. Вміщує 148 листів, на кожному з яких 16, 18, 24 рядків. Друк у дві фарби: червона та чорна.
    “Посланіє молебних пєній” – це богослужебна книга, яка містить молитовні пісні на різні випадки (благословення подорожуючому, прохання дощу і т. п.).Вказівки на образотворчі елементи: орнаментовані заставки, ініціали, ілюстровані кінцівки. Темно-коричнева шкіряна палітурка.

book30

    31.“Кормчая” –видана у Варшаві 1784 року. Кількість лисків 679, по 17, 20, 26 рядків. Друк у дві фарби: червона та чорна. Вказівки на образотворчі елементи: заставки, ініціали великі більш орнаментовані, звичайні ініціали менш орнаментовані.
    “Кормчая” – збірник правил церкви і державних постанов, які її стосуються. Ці правила перейшли до слов’ян із Константинопольської церкви після прийняття християнства.
    Книга в чорній шкіряній палітурці з вирізаним на ній майже суцільним орнаментом. На верхній частині обкладинки – металеві застібки.

book31

    32.“Annales ecclesiastici”(“Історія церкви”) – вийшла в Кьолні в 1624 році латинською мовою. Авторство належить Цезарю Бароніно. Кількість листів 563.Образотворчі елементи: заставки, кінцівки, ініціали, у кінці три гравюри.
    “Annales ecclesiastici” – містить відомості про історію церкви ще з часів появи християнства в Римській імперії. Історія подається у певному співвідношенні з подіями середньовічної історії.
    Книга в шкіряній коричневій палітурці із витісненим на ній орнаментом.

book32

    33.“Книга Міна мєсяцъ мартъ” – книга видана в Почаєві в 1761 році. Містить 103 листи по 39 рядків на кожній сторінці.
    В “Мінеї”, яка належить до категорії “Мінеї місячні” зібрані молитослови для кожного святого окремо чи окремого свята; ці молитви розміщені за місяцями та днями в 12 – ти книгах на кожний місяць. Дана книга стосується місяця березня.
    Вказівки на образотворчі елементи: заставки, кінцівки. Книга в чорній шкіряній палітурці.

book33

    34.“Зібрання Ектеній” – видана в Австрії в кінці XVIII століття. Містить 45 листів по 35 рядків. Кожна сторінка в орнаментованій рамці. Вказівки на образотворчі елементи: ініціали, кінцівка.
    Книга містить молитослови про призивання Святого Духа врізних життєвих ситуаціях, зокрема під час гонінь церкви, міжусобиць, великого голоду, навали варварів, посухи, подорожі, повені, нападів розбійників та в деяких інших випадках.
    Книга в обкладенці, зробленій з обгорткового паперу сіруватого кольору. Книга піддавалась реставрації, повністю замінена палітурка.

book34

    35.“Служебник” – надрукований в Москві в 1795 році. Містить 110 листків по 21, 23, 28, 30 рядків на кожній сторінці, друк у дві фарби: червона та чорна. Вказівки на образотворчі елементи: заставки, ініціали, кінцівки. Книга в темно-коричневій шкіряній палітурці, яка містить вузьку смужку орнаменту по краях.

book35

    36.“Commune sanctorum”(“Загальні святості”) – стародрукXVIII століття, друк у дві фарби: червона та чорна. Вказівки на образотворчі елементи: ініціали, кінцівки. Книга в чорній лідериновій палітурці.

book36

    37.“Городовое положеніе” / міське положення – Петербург, 1785 рік. У книзі 122 листки по 27, 28, 33 рядки на кожній сторінці. Вказівки на образотворчі елементи: кінцівки. Книга в палітурці, взятій з-під іншої книги при реставрації.
    “Городовое положеніе” – це книга, яка є збіркою правил, призначених для регулювання життя міста.

book37

    38.“Ekonomia dobrych obyczaiow”/ Економія добрих звичаїв – Бердичів, 1777 рік. Книга містить 152 листки по 24, 26, 28 рядки на кожній сторінці. Вказівки на образотворчі елементи: заставки, кінцівки. Книга в зеленуватій лідериновій палітурці, взятій з-під іншої книги під час реставрації.
    В книзі тлумачаться значення і вплив на людину Бога та релігії, окремі сторінки присвячені розмірковуванням про життя і смерть, війну і спокій, гнів і милосердя, веселість та смуток та інші моральні категорії, які розглядаються з теологічної точки зору.
    Екземпляри цієї книги є в таких закладах як:

book38

  1. Наукова бібліотека ім. Стефаника;
  2. Бібліотека Торунського університету;

    39.“Accessotia” – стародрук 1758 року. В книзі 622 листки по 33, 34 рядки на кожній сторінці. Вказівки на образотворчі елементи: заставки, кінцівки.
    Дана книга є одним із статутів Конституції Польської держави 1758 року. Містить коментарі до обов’язків різних органів влади та деяких юридичних норм. Стародрук в картонній палітурці з химерним синьо-коричневим візерунком.

book39

    40.“Лятопісєц” / Літописець – видана в Москві у 1819 році. В ній є 116 листків по 25, 26 рядків на кожній сторінці.
    “Лятопісєц” є історичним твором, який включає факти з російської історії 852 – 1598 років.
    Книга в сірій лідериновій палітурці, помітно, що при реставрації було взято палітурку з іншої книги.

book40

    41.“Тріодіон” – видання Почаїв 1761 року. Містить 399 листків плюс 5 шмуцтитульних, кількість рядків на листку в середньому - 37. Друк у дві фарби: червона і чорна, книга в шкіряній палітурці темного кольору.
    Книга є богослужебною, в ній викладені молитвослови до посту і в дні чотиридесятниці, включаючи Страсну неділю.

book41

    42.“Тріодь” – Почаїв, XVIII століття. В книзі 294 листки, друк у дві фарби: червона і чорна. На трьох лисках зображується одна і таж гравюра “Ангели сповіщають Анні про народження Діви Марії ”. наявні орнаментовані заставки, прості заставки, великі та малі ініціали, кінцівки.
    “Тріодь” – назва двох богослужебних книг, які включають молитви ля рухомих днів рокового кола, тобто для таких днів, коли співають неповні канони із чотирьох чи трьох пісень.
    Книга в темно-коричневій шкіряній палітурці.

book42

    43.“Псалтир” – стародрук, який містить 209 листки (із шмуцтитульними), в середньому по 51 рядку па кожній сторінці. Друк здійснено чорною фарбою. Вміщено 28 гравюр, що ж до образотворчих елементів, то вони представлені кінцівками та ініціалами.
    “Псалтир” є біблійною книгою Старого Завіту, яка складається зі 150, а по грецькій та слов’янській Біблії - зі 151 пісні чи псалма.
    Книга в темній шкіряній палітурці, на якій витіснено орнамент, окремі фрагменти можна спостерігати лише в центрі і по краях.

book43

    44.“Псалтир” - Почаїв, 1774 рік. Складається з 244 листків. Вміщено гравюру із зображенням царя Давида. В кінці 1 орнаментована і 69 простих заставок, присутні ініціали та кінцівки.
    Книга вчорній шкіряній палітурці із витісненою в центрі фігурою у вигляді овалу.

book44

    Серед рукописів:

    1)“Апостол” – переписаний з Львівського “Апостола” Івана Федорова 1574 року на початку XVII століття. Містить 268 листів по 22, 23 рядки на кожному. Письмо виконано у дві фарби: червону і чорну. “Апостол” – давня богослужебна книга, яка включає Діяння Апостолів та їх посилання. Вперше книга такого типу була надрукована 1594 року в Москві Іваном Федоровим.
    Книга повністю від’ємна від палітурки. Ззаду до книги вкладена частина палітурки з зовсім іншої книги.
    Придбано на кошти президента ВАТ “Київгума”, почесного доктора Києво-Могилянської Академії, голови християнського місійного товариства “Фундація духовного єднання України” Кравця М. М.

book45

    2)“Служебник” – рукопис початку XIX століття. Нараховує 198 листків по 18 рядків. Використано папір фабрики Сумкіна. Друк у дві фарби: червона і чорна. На деяких сторінках наявні написи олівцем та чорнилом, окремі з яких стосуються імператорської родини. Також вміщені ілюстровані заставки, кінцівки, ініціали.
    Рукопис в темно - коричневій потертій шкіряній палітурці.

book46

    3)“Пісні кафізми пророка Давида” – книга переписана старообрядцями. Збереглося 325 аркушів, текст виконано двома фарбами: червона і чорна. Міститься кольорова гравюра із зображенням Святого Давида. У книзі є заставки (одна з яких виконана жовтою, синьою, зеленою, червоною та чорною фарбами), ініціали та кінцівки.
    Палітурка не збереглася, присутні натиски, що зшивають книгу. Перші листки втрачені, книга починається з 25-ї сторінки.
    Дар директора фірми “Сузір’я” М. Степурка.

book47

    В фондах Національного Університету "Острозька Академія" знаходиться унікальна колекція "Полное собрание законов Российской Империи". В хронологічному порядку зібрані закони (до 1913 р.), починаючи з” Соборного Уложения” 1649 р. 1830 р. було закінчено і надруковано перше видання в кількості 46 томів, воно складається з тексту самих законів, книги штатів, покажчика, книги креслень і малюнків. Друге видання налічує 55 тт. ( закони, опубліковані з 1825 по 1881 рр.). Третє містить закони , видані по 1913 р. В колекції, зібраній Павлом Ковальським, закони всіх трьох видань, всього 83 тт.
    Зовнішнє оформлення: книги прикрашені золотим тисненням із зображенням герба Російської імперії – двоголового орла.
    Колекція подарована бібліотеці "Острозької Академії" Миколою Павловичем Ковальським, заслуженим діячем науки і техніки України, професором, доктором історичних наук(НаУ ОА), засновником та головою Осередку Українського товариства ім.. М. Грушевського на Волині.

    В 1890 р. в Санкт-Петербурзі у виданні Ф. А. Брокгауза і І. А. Ефрона почав виходити "Енциклопедичний Словник", видання завершилось у 1907р. і складається з 82 томів, 4 томів додатків. "Словник" розкриває поняття з різних галузей знань і містить біографічні дані про видатних діячів науки і культури світу. В бібліотеці НаУОА зберігаються 50 томів універсального видання.
    Книги містять кольорові ілюстрації, палітурка прикрашена золотим тисненням.

    Серед цінних періодичних видань, якими володіє Наукова бібліотека, слід виділити "Волинські Єпархіальні Відомості", подаровані Державним Історико-культурним Заповідником м. Острога. Видання почало виходити з 1867р., здійснювалось в місті Кременці, складається з офіційної і неофіційної частин. В бібліотеці наявні видання 1867 – 1915 років. Офіційна містить урядові розпорядження, неофіційна – повідомлення про стан справ в галузі науки, освіти; також про події церковного життя.
    Зовнішні ознаки: більшість примірників мають вигляд зошитів, деякі мають тверду шкіряну палітурку.